Svindlere!

Svindlere!

Jeg bliver så træt af svindlere og bedragere, som snylter på os, der prøver at arbejde ærligt og skabe noget gennem hårdt arbejde. Det er ofte de venlige og tillidsfulde mennesker, det går ud over – dem, der slet ikke kan forestille sig, at nogen bevidst vil bedrage andre.

Jeg plejer helst at skrive om positive ting, men nogle gange løber bægeret også over for mig. Med AI og andre smarte værktøjer – som faktisk kan bruges til rigtig mange gode ting – har svindlere i dag endnu flere muligheder for at narre mennesker og tømme dem for både penge og tillid.

Jeg har lige “leget” lidt med en af dem, for jeg kunne simpelthen ikke lade være. Jeg prøver altid at få dem til at forstå, hvor idiotisk og ynkeligt det, de laver, egentlig er… selvom jeg godt ved, at det ofte er som at tale til en mur. Men nogle gange har man bare brug for tilfredsstillelsen ved at give dem fingeren, før man går videre.

Denne person havde stjålet både billeder og videoer fra en uskyldig person og endda lavet en falsk Facebookprofil. Personen kontaktede mig og skrev, at de gerne ville give mig en hest, fordi de havde læst, at jeg var god med heste, og at hesten ville få det godt hos mig. Transport var angiveligt “ikke noget problem”, fordi personen “boede i Rumænien”. De havde vel set, at jeg bor i Ungarn, og tænkt, at det lød troværdigt.

Jeg spillede med og sagde, at jeg var interesseret, for hesten på billederne var virkelig flot. Men videoen var tydeligvis fra USA, og man kunne let høre, at personerne ikke var rumænere.

Så kom vi til transporten. Personen fortalte, at et transportfirma ville stå for det hele, og jeg spurgte efter firmaets navn. Jeg har selv købt heste og brugt hestetransportfirmaer her i Europa i mange år, så jeg kender de fleste seriøse firmaer.

Navnet sagde mig ingenting, så jeg søgte på det online. Jo, firmaet fandtes – men de transporterede pakker, ikke heste.

Der kunne jeg ikke lade være længere. Jeg spurgte, om hesten så skulle sendes som en pakke.

Enten forstod svindleren ikke ironien, eller også lod personen bare som ingenting, for svaret var blot, at det var et “godt firma”.

Til sidst blev jeg træt af legen og skrev direkte, at jeg godt vidste, hvordan svindlen fungerede: Først skulle jeg betale “transportomkostninger” til et falsk firma, og derefter ville jeg aldrig se nogen hest. Jeg skrev også, at han måtte finde nogen lige så dum som ham selv at snyde, for hestefolk hopper ikke på sådan noget.

Efter at have givet ham fingeren et par gange mere afsluttede jeg samtalen.

Bagefter følte jeg mest, at jeg havde spildt min tid. De mennesker lærer aldrig noget. De går bare videre til det næste offer – og desværre lykkes det nogle gange for dem. Det er netop derfor, de fortsætter.

Jeg har også oplevet, at nogle mennesker er blevet nervøse for at klikke på links, når jeg sender gratis e-bøger eller kurser ud, og det forstår jeg virkelig godt. Man er nødt til at være forsigtig i dag. Når svindlerne fejler med én metode, finder de hurtigt på en ny.

Så tænk jer ekstra godt om, hvis nogen pludselig vil have jer til at “adoptere” en hest.

SONY DSC

Author: Anne Axell

I have helped many equestrians with their mindset and relationship with their horse, so they now are confident and enjoy the equestrian sport. Thanks to my extensive experience with horses, I can lead you to success in your riding. I have been actively riding the different riding styles,(dressage, hunter/jumper and trail) owened a lot of horses and have an equestrian business. l have also been breeding and selling horses for many years. I am a coach and trainer and have also completed courses as a judge. In addition, I have been a saddlemaker for many years and can advise you in terms of equipment and how it affects your horse. I can help you in 3 langauge, Danish, Swedish and English.