Svindlare!

Svindlare!

Jag blir så trött på bedragare som snyltar på oss som försöker arbeta ärligt och bygga upp något med hårt arbete. Det är ofta de snälla och godtrogna människorna som drabbas – de som inte ens kan föreställa sig att någon medvetet vill lura andra.

Jag brukar helst skriva om positiva saker, men ibland rinner det över även för mig. Med AI och andra smarta verktyg – som egentligen kan användas till så mycket bra – har bedragare idag ännu fler möjligheter att lura människor och tömma dem på både pengar och förtroende.

Jag har precis “lekt” lite med en sådan person, för jag kan tydligen inte låta bli. Jag försöker få dem att förstå hur idiotiskt det de håller på med faktiskt är… jag vet, det är ungefär som att hälla vatten på en gås. Men ibland vill man bara få sista ordet och ge dem fingret innan man går vidare.

Den här personen hade stulit både bilder och filmer från en oskyldig människa och dessutom skapat en falsk Facebookprofil. Hen kontaktade mig och skrev att de ville skänka bort en häst till mig eftersom de kunde läsa att jag var bra med hästar och att hästen skulle få det bra hos mig. Transporten var tydligen inget problem eftersom personen “bodde i Rumänien”. De hade väl sett att jag bor i Ungern och tänkt att det lät trovärdigt.

Jag spelade med och sa att jag var intresserad, för hästen på bilderna var väldigt fin. Men videon var från USA och man hörde tydligt att personerna inte alls var från Rumänien.

Sedan kom vi till transporten. Personen berättade att en transportfirma skulle anlitas, och jag frågade efter namnet på företaget. Jag har själv handlat hästar och använt många transportfirmor här nere genom åren, så jag känner till de flesta seriösa aktörerna.

Namnet sa mig ingenting, så jag googlade. Visst fanns företaget – men det skickade paket, inte hästar.

Då kunde jag inte låta bli längre. Jag frågade om hästen alltså skulle skickas i ett paket.

Antingen förstod personen inte ironin, eller så låtsades hen inte om den, för svaret var bara att det var en “bra firma”.

Till slut tröttnade jag på leken och skrev rakt ut att jag visste exakt hur bluffen fungerade: att jag först skulle betala transportpengar till en falsk firma och sedan aldrig se någon häst. Jag skrev också att han fick försöka lura någon som var lika dum som han själv, för vi hästmänniskor går inte på sådant.

Sedan fick han mitt långfinger några gånger innan jag avslutade samtalet.

Efteråt kände jag mest att jag hade slösat min tid. De lär sig aldrig. De går bara vidare till nästa offer – och tyvärr lyckas de ibland. Det är just därför de fortsätter.

Jag har själv märkt att flera människor blivit rädda för att klicka på länkar när jag skickat gratis e-böcker eller kurser, och jag förstår dem verkligen. Man måste vara försiktig idag. När bedragarna inte lyckas med en metod hittar de snabbt på en ny.

Så snälla – tänk en extra gång om någon plötsligt vill att du ska “adoptera” en häst.

SONY DSC

Vad betyder det för dig att ha en bra dag med din häst?

Om du äger en häst, tror de flesta att om du inte rider den är det slöseri med pengar.

Ridning är inte alltid det viktigaste för oss hästmänniskor. Bara doften och ljudet av en häst som tuggar sin mat är en terapi och läker din själ. Stressen försvinner och att bara prata med och vara med hästen är fantastiskt.

Ridning kan vara en stor del av att ha en häst men inte nödvändigt. Hästen bryr sig inte om du rider den eller inte, så länge den har mat och stort utrymme att röra sig på och bra sällskap med andra hästar.

Du kan göra mycket mer med din häst än att rida och du har hästen för att du älskar den och älskar att vara tillsammans med den.

Vissa människor börjar avla på sin häst när de inte rider längre (om de har ett sto) för att de vill motivera att de kan tjäna på det ekonomiskt. Det är underbart att få ett nytt litet föl, men se upp, nästa sak du vet är att du kommer att ha 2 hästar!

Det är nästan omöjligt att sälja en häst man har haft från föl. Plötsligt har du mera jobb och flera munnar att mätta och snart måste du rida in den och nya saker händer.

Det är svårt att få det att hänga ihop ekonomiskt på avel. Tänk det över det mer än två gånger, innan du börjar avla